innovatie

Succesvolle innovatie vraagt om de bereidheid tot veranderen. Veel bedrijven voelen een zekere huiver bij het idee nieuwe wegen te moeten betreden. Heel begrijpelijk, want verandering betekent immers meer dan de toepassing van nieuwe technologie en kennis. Passie, creativiteit, ondernemerschap en doorzettingsvermogen zijn net zo belangrijk om van innovatie een succes te maken. Uw organisatie moet bereid zijn om een nieuw idee te omarmen en het vertrouwde voor een deel los te laten. Dat vraagt om een gestructureerd en systematisch traject, waarbij u de risico’s van het vermarkten van uw idee goed moet inschatten. Voor ieder innovatietraject geldt dat u moet willen, kunnen en durven. Uw organisatie wordt gemotiveerd en ideeën ontstaan, spontaan dan wel met behulp van tools als TRIZ of Root Cause Analysis. Ieder idee wordt op zijn haalbaarheid getoetst en valt wellicht weer af. Dat betekent twijfel, opnieuw vertrouwen vinden en volharden. Het is een cyclus die u meerdere malen doorloopt voordat u uw doel bereikt. Komerca kan uw innovatietraject ondersteunen met TriNovation, een methodische aanpak van innovatietrajecten. De strategische context van uw organisatie temidden van markten en concurrenten dient als kader. Van elke deelstap in het rijpingsproces wordt een risicoanalyse gemaakt. Het hele proces is daarmee ingedeeld in kleinere, overzichtelijke stappen. Maximale ondersteuning, maar u beslist.

Wat kan Komerca u bieden:

Een effectieve start van uw innovatietraject begint met het in kaart brengen van de mogelijkheden en de kosten. De speciaal hiervoor ontwikkelde TriNovationscan maakt een eerste inventarisatie, waarbij de volgende zaken aan de orde komen:

  •  formulering van de visie, ambitie en strategie van uw organisatie
  •  analyse van de innovatiekracht van uw organisatie op de volgende gebieden:
    • Willen: wat is de huidige bedrijfscultuur als het op innoveren aankomt?
    • Kunnen: welke technologische kennis en kunde is aanwezig?
    • Durven: wat zijn uw bedrijfskundige en financiële mogelijkheden om   een innovatie in de markt te zetten?
  • conclusies over de innovatiekracht van uw organisatie
  • aanbevelingen voor een vervolgtraject, inclusief een bijbehorend stappenplan
  • budgettering van het traject

De TriNovationscan levert u een compact en helder beeld van het te volgen traject, van idee tot en met de eerste marktintroductie. Op basis van de uitkomsten van de TriNovationscan kunt u een afgewogen beslissing nemen over de start van een innovatietraject.

Geef een reactie