Klant aan het woord
guido_boosten  
 
  Wij geven u uitstraling vorm  
 

DuraCar is de producent van QUICC!, een electrische auto voor stadsdistributie


>> Interview Guido Boosten, CMO van DuraCar
>> Komuniko realiseerde voor DuraCar...

 
  Komuniko actief betrokken bij marktintroductie elektrische auto

Succesvolle start voor duurzaamheid

Mobiliteit en milieu zijn ‘hot items’. Daarin moet met name de automobiliteit het nogal eens ontgelden. Heel begrijpelijk voor iedereen die ‘An inconvenient truth’ van Al Gore nog in gedachte heeft. Maar ook heel uitdagend, zoals het Nederlandse bedrijf DuraCar bewees. Deze producent van 100% elektrisch aangedreven auto’s presenteerde onlangs haar eerste model op de Parijse beurs Mondial de l’Automobile. Komuniko was als communicatiebureau mede verantwoordelijk voor deze succesvolle introductie.

Over aandacht heeft DuraCar beslist niet te klagen. De Mondial de l’Automobile die van 4 tot en met 19 oktober 2008 in Parijs plaatsvond, trok een groot publiek. Als kersverse exposant scoorde het Heerlense bedrijf veel bezoek van de pers. “En daar zat veel belangstelling bij uit het buitenland”, aldus een tevreden Guido Boosten, Chief Marketing Officer van DuraCar. “We zijn benaderd door geïnteresseerden uit onder meer Frankrijk, Duitsland, Rusland, China en Japan. In die landen hebben we ook de voor ons belangrijke tv-programma’s gehaald.”
De auto waar het allemaal om draait is de QUICC! DiVa, een 100% elektrisch aangedreven lichtgewicht bestelwagen. De doelgroep waarop gemikt wordt zijn de ondernemers die actief gebruik maken van (inter)stedelijke distributie. De DiVa speelt in op de groeiende vraag naar milieuvriendelijke en emissieloze transportoplossingen. De bedoeling is om in de toekomst met nieuwe modellen de markt voor personenauto’s te betreden.

Intensieve samenwerking

Bij het op de markt brengen van een nieuwe auto moet er niet alleen in technisch en commercieel opzicht veel gebeuren. Ook op communicatiegebied start alles vanaf nul. DuraCar heeft daarvoor verschillende landelijke communicatiebureaus uitgenodigd en uiteindelijk gekozen voor Komuniko. Boosten: “We zochten een groot bureau met alle disciplines onder één dak, dat tegelijkertijd de korte lijnen en de betrokkenheid heeft van een klein bureau. Komuniko had zowel het een als het ander en dat gaf de doorslag. Ook de prijs was competitief. Het werd de start van een intensieve en bijzonder prettige samenwerking. We zijn begonnen met de communicatiestrategie die weer als basis diende voor het logo en de andere uitingen van DuraCar. Het ontwerpen van het logo was een interessant proces, waarbij mijn input over de branche en de ideeën van het creatieve team van Komuniko een krachtig beeldmerk hebben opgeleverd. Samen met de huisstijl vormde dat de basis van waaruit Komuniko de rest ontwikkelde.”

Kwaliteit en betrokkenheid

Het primaire doel van DuraCar was het verkrijgen van naamsbekendheid. En daar is het bedrijf volgens Boosten ruimschoots in geslaagd. “Komuniko heeft zich wat ons betreft onderscheiden in kwaliteit én betrokkenheid. En zeker zo belangrijk vind ik de no-nonsense instelling waarmee gewerkt wordt. Je kunt er voor een breed pakket aan diensten terecht, maar toch blijft het een overzichtelijk bureau waar je altijd één vast aanspreekpunt hebt. Dat communiceert lekker snel. Voor het ontwikkelingsproces dat wij doormaakten en het enorme tempo dat we moesten ontwikkelen was dat een heel groot voordeel.”

Professioneel

Het Komuniko team heeft naast het logo en de huisstijl ook alle andere communicatiemiddelen ontwikkeld. Boosten kijkt tevreden terug op het productietraject voor website, folder, promotie DVD, bedrijfsfilm en beursstand. “De productie van de film en de beurs in Parijs waren heel bijzonder. We hadden veel minder budget dan de grote automobielfabrikanten. Daarnaast moest de film in één dag worden opgenomen. Als ik nu het resultaat zie is niet alleen DuraCar zeer tevreden, maar ook mijn klanten. Zeker gezien het budget een perfecte film, waarin ik ook mijn eigen bijdrage kwijt kon. Hetzelfde geldt voor de beursstand in Parijs. Zeer professioneel, perfect binnen budget en alles liep op rolletjes. Ik kon mezelf concentreren op de grote lijnen.”


Komuniko realiseerde voor DuraCar:
  • • Logo en huisstijl
  • • Website (4 talen)
  • • DVD met uitgebreide informatie, inclusief DVD-hoes (4 talen)
  • • Folder
  • • Bedrijfsfilm
  • • Standbouw
  • • Persberichten (4 talen)

Voor dit traject zijn de volgende disciplines ingezet:
  • • Communicatiestrategie
  • • Conceptontwikkeling
  • • Copywriting
  • • Studiofotografie en reportagefotografie
  • • Vormgeving van alle in te zetten communicatiemiddelen
  • • Techniek achter de website
  • • Begeleiding alle grafische producties
  • • Draaiboek en productie van de bedrijfsfilm
  • • Draaiboek en productie van stand voor de beurs in Parijs
  • • Totale projectbegeleiding

Een overzicht van het resultaat:
>> Vormgeving en teksten
>> Fotografie
>> Website
>> Film
>> Standbouw

 
Komuniko
terug home telefoon mail print pdf